четвер, 20 травня 2021 р.

Психолого — педагогічний супровід здобувачів освіти

 

Психолого — педагогічний супровід здобувачів освіти

Постановка проблеми... 

Освіта 21 століття — це освіта, основою якої є розвиваюча, культурно — творча домінантна і виховання особистості, яка вміє застосовувати здобутті знання, критичного мислити, опрацьовувати різноманітну інформацію, прагне вдосконалити власне життя і життя своєї держави. [2 , c. 3].

Нині Україна переживає складні часи. Суспільство зіштовхнулося з такими випробовуваннями та соціальними потрясіннями, яких не було в досвіді незалежності нашої країни:військові дії, внутрішні переселенці, перезавантаження політичної системи, крах економічної системи, який призвів до різкого зростання безробіття та інших соціальних проблем. За таких обставин те, що відбувається в нашій країні, зачіпає всіх і кожного. У китайців є таке проклаття “ Бажаю тобі жити в епоху змін”. Звісно зміни легше переживають ті, в кого є ресурси, хто впевнено дивиться у майбутнє, чітко знає свої цілі та можливості. В таких кризових ситуаціях, переломних моментах для суспільства перед педагогами та психологами постає дуже важливе завдання — допомогти тим, хто не може сам адаптуватися, пристосуватися до змін; для кого випробовування виявляються завеликими; тим, хто зазнав психічних травм, тим, хто переживає особисті кризи, або просто не знає як себе організувати перед змінами, проблемами, як спілкуватися тощо. [3 , c. 5].

Сьогодні в умовах модернізації української освіти та успішного впровадження Концепції “ Нова українська школа” виникає потреба в удосконаленні освітнього процесу, який був би спрямований на демократизацію стосунків учителя з учнями та нові підходи до навчання: створення конструктивної співпраці всіх суб'єктів освітнього процесу; зміна рольових позицій сучасного педагога; відмова вчителя від ролі єдиного наставника та джерела знань і перетворення на коуча, фасилітатора, тьютора, модератора в індивідуальній освітній транкторії учня; використовувати під час освітнього процесу активних методів навчання, які дають можливість для розкриття творчої особистості, бути ініціативнимм, розвивати пізнавальну діяльність учнів завжди. У Концепції “ Нова українська школа” наголошується на тому, що необхідно не лише впроваджувати компетентністний підхід до навчання, а й постійно формувати психологічно безпечне середовище, створювати умови для самореалізації учня як неповторної особистості. Саме тому питання про психолого — педагогічний супровід учнів початкової школи вважаю особливо перспективним у розвитку початкової освіти. [1 , c. 5, 8].

Суть дослідження питання про психолого — педагогічний супровід учнів початкової школи, що супроводжується приємними суб'єктивними відчуттями, несе за собою збереження здоров'я дитини. Так, Е. Фромм помічав, що фактично щастя і нещастя є проявами стану цілісного організму, повноти особистості. Комфорт дитини, певною мірою “щастя буття”, пов'язано з життєздатністю, глибиною почуттів і мисленням, продуктивністю в діяльності, гостротою розуму. У нещасливої людини недостатньо розвинені ці здібності і спостерігається недостатність повноти діяльності, невпевненість, депресивні настрої, адже нещастя паралізує психічні функції. Щастя ж, навпаки, сприяє повноті їх здійснення.

Класична психологія також вказує на залежність успішності і неуспішності людини, дій і вчинків від станів її психіки. Процес діяльності та її результат породжує позитивні або негативні стани в конкретній ситуації. Про це говорили С. Рубінштейн, Л. Куликов, Є. Ільїн, Н. Левітов, Ю. Сосновікова, А. Маслоу, Д. Ельконін, В.Давидов, Г. Балл, Дж. Дьюї, Е. Торндайк, Ж. Піааже, К. Ушинський, Л. Виготський, Б. Ананьєв, Г. Костюк, В.Мухіна, О. Бадьоров, М. Лейтес, В. Крутецький, В. Моляко тощо.

Як вказує М. Аргайл, гарний настрій, який психологічно і фізіологічно ми пов'язуємо зі станом комфорту, чинить потужний вплив на поведінку і особливості мислення дитини. Синтезуючи праці деяких зарубіжних дослідників, М. Аргайл приходить до висновку, що дії і міркування людини в гарному настрої відрізняються від дій і міркувань людини в поганому настрої. Оскільки поведінка часто залежить від стану, очевидно, що в гарному настрої людина більш схильна до позитивних вчинків. У хорошому настрої у людини вища концентрація уваги, поліпшується пам'ять, щасливі люди стають щедрими і готові допомагати іншим.

Так, простежується тісний взаємозв'язок між радісними переживаннями людини і її соціальними відносинами. Якщо спілкування з якоюсь людиною приносить радість, вказує К. Ізард, тоді відносини, безумовно, будуть засновані на довірі, прихильності, що є надзвичайно важливою соціальною функцією радості. Біологічні функції полягають у відновленні енергії, прискоренні процесу одужання. Радість, емоційне задоволення, впевненість в собі К. Ізард ототожнює з почуттям психологічного комфорту і благополуччя, які відчуваються як приємні, бажані, корисні, позитивні почуття. Тому потрібно розвивати емоційний інтелект. [4, с.9 — 11, 53, 59 ].

Метою статті є розкрити сутність та зміст психолого — педагогічного супровіду учнів початкової школи

Виклад основного матеріалу. Масштабність і динамізм трансформації усіх сфер життєдіяльності суспільства виявляються в тенденціях розвитку сучасної освіти. Стратегічні орієнтири цього процесу характеризуються амбівалентністю (від лат. Ambo обидва і лат. Valere володіти, діяти) — психічний стан роздвоєності; співіснування протилежних відносин або почуттів до людини, об'єкта чи ідеї; невизначеність або нерішучість, яким напрямком слідувати чи як вчинити). З одного боку, це розширення взаємодії освітніх систем, з іншого — зосередженість на реалізації пізнавальних потреб кожної особистості і створенні умови для індивідуалізації навчального процесу. А також створення у закладі освіти психолого - педагогічного супроводу протього усього періоду навчання дітей. [6 , c. 4, 7].

Система психолого — педагогічного супроводу здобувачів освіти спрямована на розвиток, корекцію психологічних особливостей та в оволодінні предметними та спеціальними компетенціями, уміннями ефективного подолання стресових ситуацій, вирішенні конфліктних ситуацій, псхоло — педагогічних проблем з урахуванням індивідуальних і вікових особливосте дитини, цілісному розвитку особистості. Психоло — педагогічний супровід — багатомірна системакомплексної психологічної та педагогічної підготовки та допомоги різновіковим особам, що містять різні форми, методи, засоби допомоги у процесі здобування освіти та життєдіяльності, соціалізації.

У сучасній науці визначено основні принципи психолого — педагогічного супроводу. До них відносимо:

  • безперервність

  • мультидисциплінарність

  • автономність

  • принцип детерменізму

  • діяльності

  • науковості

  • гуманізації

  • ведення випадку”

  • урахування сильних сторін

  • зміни поведінки

  • формування позитивних мотивацій до змін

  • розвиток проблемного, критичного мислення

  • сенситивність

  • індивідуального та діяльнісного підходу

  • системність тощо.

    На основі даних принципів розробляються технології допомоги, здійснюється оцінка проблеми, аналізується оцінка рівня педагогічного та психологічного розвитку, визначаються методи взаємодії та індивідуальної роботи з усіма учасниками освітнього процесу — здобувачами освіти, батьками, або особами, які їх заміняють, учителем та психологом. [5 , c. 99,107,156].Отже, функціональність психолого — педагогічного супроводу забезпечується комплексом взаємопов'язаних і взаємообумовлених психолого — педагогічних впливі: діагностично — прогностичних, організаційно — методичних, корекційно — розвивальних, консультативних, просвітницько — профілактичних. До основних компонентів системи психолого — педагогічного супроводу належать:

  • мета

  • завдання

  • принципи

  • зміст і етапи

  • методи і результати.

    Така система має упорядковану сукупність певних дій, операцій і процедур, які інструментально забезпечують досягнення прогнозованого результату. 7 107

    Таким чином кожен педагог повинен пам 'ятати, що кожна дитина, є неповторною, має свій темперамент, темп роботи, мислення, мовлення, інтнонси, які передбачають індивідуальний підхід під час освітнього процесу. Тому дуже важливо првильно створити умови, які б сприяли навчанню відповідно до рівня розвитку дитини, розвитку її здібностей та інтересів. Саме психолого — педагогічний супровід, правильна його організація сприяєє такій роботі в закладі освіти.






Список використаних джерел

    1. Бабко Т.М., Банах О.В. Нова українська школа: організація взаємодія з батьками учнів початкової школи. - К.: Видавничий дім “ Освіта”, 2020. - 208 с.

  1. Бащенко С.В., Федорова Д. М. Крок до успіху: психологічний супровід обдарованих дітей . - Х.: Ранок, 2016. - 192 с.

  2. Вознесенський О.Л., Сидоркіна М.Ю. Арт — терапія у подолані психічної травми: практичний посібник. - К.: Золоті ворота, 2015. - 148 с.

  3. Заброцький М.М. Педагогічна психологія. - К.: МАУП, 1999. - 100 с.

  4. Прохоренко Л.І., Бабаяк О.О. Учні початкових класів з особливими освітніми потребами:навчання та супровід:навчально — методичний посібник. - Харків: Ранок , 2020. - 160 с.

  5. Цимбалару А.Д. Нова українська школа: освітній простір учня початкової школи: навчально — методичний посібник. - К.: Видавничий дім

    Освіта”, 2020. - 160 с.

Немає коментарів:

Дописати коментар