Особливості
роботи соціально – педагогічної служби з дітьми з особливими освітніми
потребами в загальноосвітніх навчальних закладах
Спрямованість української держави на демократизацію та гуманізацію суспільства, звернення до прав і свобод громадян зумовили необхідність зміни діяльності й реформування всіх суспільних структуру, у тому числі й освітньої галузі. Необхідною умовою реалізації особистісно – орієнтованого освітнього простору є наявність різноманітних внутрішньошкільних груп й об’єднань – психологічних, педагогічних, методичних, соціально – педагогічних та інші, які активно взаємодіють одна з одною та намагаються розв’язувати відповідні завдання відносно здобувачів освіти в межах конкретного освітнього закладу, які спираються на викладені в нормативних документах системи освіти й системи соціальної роботи в Україні.[ 5] На сучасному етапі розвитку системи освіти властиве посилення уваги суспільства до проблем навчання й виховання дітей з особливими потребами. Водночас освітні заклади не можуть знижувати рівень вимог до них. Тому для всебічного розвитку цієї категорії дітей необхідно створювати спеціальні умови, в яких реалізувалися б специфічні завдання їх навчально – виховної діяльності. Необхідна така система освіти, яка забезпечила б належний рівень сформованості в учнів з особливими потребами соціальної позиції, можливість повноцінно жити і працювати в суспільстві. .[1] Практика європейських країн показує, що діти з особливими освітніми потребами можуть одержувати повноцінну освіту в звичайному навчальному закладі за моделлю інтегрованого та інклюзивного навчання, яка дає можливість не відокремлювати таких дітей від інших здобувачів освіти. Така модель передбачає особливу підготовку педагогів та організацій соціально – психологічної служби школи. [1]
Оскільки ефективність інклюзивного навчання залежить від правильного
соціально – педагогічного та пчихолого – педагогічного супроводу цих
дітей. Тому актуальним питанням на даний
час є особливість соціально- педагогічної роботи з учнями з особливими
освітніми потребами в умовах школи.
Над даною проблемою працювали увесь період розвитку педагогіки, корекційної
педагогіки, соціальної педагогіки, спеціальної психології. Шлях дослідників
широкомасштабний, а саме: Л. Виготський,І. Юхимець, Л. Кузнєцов, С. Миронова,
Н. Максимова, А. Капська, А. Асмолов, С. Бикасова, О. Колесникова та інші. [10]
Права дітей з особливими освітніми потребами закріплені в таких міжнародних
документах, як Декларація про права інвалідів ( ООН, 1975р.), Всесвітня
програма дій стосовно інвалідів
( ООН, 1989р.), Конвенція про права дитини ( ООН, 1989р.), Декларація про
права розумово відсталих осіб ( ООН, 1971р.), Всесвітня декларація « Освіта для
всіх» (1990р.), Стандартні правила забезпечення рівних можливостей для
інвалідів ( ООН, 1993р.) тощо [ 1, 3, 4 ]. Нормативно – правовий документ, який
засвідчує розпочату в Україні модернізацію освітньої галузі у напрямі
інклюзивної освіти, є наказ Міністерства освіти і науки України
« Про затвердження плану дій щодо запровадження інклюзивного навчанняу
загальноосвітніх навчальних закладах на 2009 – 2012 року » ( від 11.09.2009
року), який визначає необхідність запровадження інклюзивного навчання у
загальноосвітніх навчальних закладах з метою здобуття якісної освіти та
інтеграції в суспільство дітей, які потребують корекції фізичного або
розумового розвитку. Варто зауважити, що основою для організації соціально –
педагогічної діяльності в загальноосвітній школі є Закон України « Про освіту
», ( 1996р.), в якому визначений статус провідного фахівця із соціального
виховання – соціального педагога – в школі ( ст. 22). [5 ]
Метою соціально – педагогічної роботи в навчальному закладі інклюзивної
орієнтації є сприяння успішному вирішенню учнями з особливими потребами власних
проблем. З огляду на мету соціально – педагогічної роботи в загальноосвітньому
закладі , діяльність соціального педагога спрямована на попередження проблеми,
своєчасне виявлення та усунення причини,
які сприяють її виникненню, забезпечення превентивної профілактики негативних
явищ ( морального, фізичного, соціального характеру ), відхилень у поведінці
учнів, їх спілкування і, таким чином, оздоровлення навколишнього мікросередовища.
Ефективність організації соціально – педагогічної діяльності в школі залежить
від того, якою мірою вона являє собою цілісний, активний та систематично –
діяльнісний організм. Наскільки тісно відбувається взаємодія між соціальним
педагогом, психологом, класним керівником, батьками дитини та самої дитини.
Практичний досвід соціально – педагогічної діяльності показує, що навчання
в загальноосвітньому закладі повинен сприяти досягненнями учнями з особливими
освітніми потребами як педагогічних, так
і корекційно – розвивальних цілей. Можна виділити такі корекційно –
відновлювальні роботи з такими дітьми на різних вікових періодах:
-
розвиток
та корекція пізнавальних процесів;
-
розвиток
зорового та слухового сприймання ( особливо для учнів початкової школи);
-
розвиток
комунікативного потенціалу учнів на різних вікових періодах;
-
підготовка
дитини до навчально – виховного процесу для учнів перших класів;
-
корекція
самооцінки;
-
корекція
емоційного стану дитини;
-
корекція
« учитель – учень »;
-
розвиток
та формування навичок саморегуляції та саморозвитку;
-
розвиток
творчих задатків дитини. [10 ]
Навчальний заклад має посилити віру батьків у можливість і перспективи
розвитку дитини, в те, що правильно організований корекційний вплив дозволить
оптимізувати подальший інтелектуальний і особистісний розвиток дитини. Тому важливими напрямками роботи соціального
педагога з дітьми з особливими освітніми потребами в умовах навчального закладу
є:
1) соціальна паспортизація даних дітей тобто своєчасне
виявлення даної категорії дітей, фіксація їх анкетних даних,
2)
відвідування
дітей на дому, складання акту обстеження житлово – побутових та моральних умов
проживання сім’ї,
3)
застосування
до цих дітей корекційних методів роботи,
4)
виявлення
творчих обдарувань, нахилів, ствердження їхнього особистісного « я »,
5)
організація
дозвілля, зайнятості в гуртках, секціях тощо,
6)
здійснення
соціального захисту,
7)
проведення
просвітницької роботи для батьків дітей з особливими освітніми потребами,
педагогів, вихователів,
8) пошуків спонсорів для здійснення соціального захисту
даної категорії дітей. [ 5, 6,7]
Робота соціального педагога буде
ефективною і реалізованою,якщо корекційно – відновлювальній роботі буде
приділятися більше часу та розуміння її значущості педагогічним колективом, як
основними учасниками навчально – виховного процесу та розвитку такої категорії
дітей. Робота буде подвійно ефективною, якщо бажання виступатиме як із боку
соціального педагога, так і самої дитини та її батьками. Саме тому особливу
увагу потрібно приділяти саме взаємодії соціальної служби школи та сімей, які
займаються вихованням дітей з особливими освітніми потребами. Навчальному
закладу потрібно посилити віру батькам у можливості і перспективи розвитку
дитини, в те, що правильно організований корекційний вплив дозволить
оптимізувати подальший інтелектуальний і особистісний розвиток дитини.
Таким чином, специфіка діяльності соціально – педагогічної сфери в
загальноосвітніх закладах освіти інклюзивної орієнтації потребує від них
безперервного самовдосконалення, широкої поінформованості, обізнаності,
ерудиції, глибоких спеціальних знань і практичних умінь. Робота соціально –
педагогічної служби повинна відновлювати важливі функції життєдіяльності дитини
з особливими освітніми потребами через соціалізацію та адаптацію до існуючих
умов, навчально – виховного процесу, інтеграцію та зміну існуючих суспільних
стереотипів, щодо не можливостей надання якісної освіти для дітей з особливими
потребами в умовах загальноосвітньому закладі.
Список використаних джерел
1. Е.
Р. Ярская – Смирновая Инклюзивное образование детей – инвалидов: [ Електрон.
ресурс]/ Е. Р. Ярская – Смирновая, И. И. Лошакова // Социологичесские
исследования. – 2003. - №5. – С. 100 – 106. – Режим доступу: http://www.ecsocman.edu.ru/socis/msg/201639.htm
2. В. В. Шульга Соціальний педагог у загальноосвітньому
навчальному закладі: [ методичні рекомендації ]/ :– К.: Ніка – Центр, 2004. –
124 с.
3.
Декларація про права дітей – інвалідів// Права інвалідів в Україні. – К.: Сфера, 2002. С. 13 –
14
4.
Конвенція
про права дитини. – К.: Столиця, 1998. – 514 с.
5.
Нормативно
– правове забезпечення освіти [ у 4 – х ч.] – Ч.3. Інструкції та положення з окремих питань
управління. – Х.: « Основа », 2004. – 208 с.
6.
О.
В. Безпалько Теорія і практика соціально
– педагогічної роботи з дітьми та учнями. – К.,2006. – 520 с.
7.
О.В.
Колесникова Соціальна, соціально – педагогічна і психологічна робота в школі. –
Харків: ТОВ « Славена», 2010. – 136 с.
8.
С.
П. Миронова Основи колекційної педагогіки: навчальний – методичний посібник –
Кам’янець – Подільський: Кам’янець – Подільський національний університет ім.
І. Огієнка, 2010. – 264 с.
9.
С.Я.
Харченко Робота соціального педагога з дітьми девіантної поведінки. – Х.: Вид.
група « Основа », 2012. – 143 с.
10.
Т.
Ілляшенко Інтеграція дітей з освітніми потребами у загальноосвітньому
навчальному закладі// Психологія, 2009. - №10. – с.14 - 18
Немає коментарів:
Дописати коментар