середа, 24 листопада 2021 р.

Українська мова

 

Тема уроку. Розпізнавання та добирання протилежних за значенням слів. Перетворення тексту шляхом заміни окремих слів на протилежні за значенням.

Мета : учити учнів розпізнавати і добирати протилежні за значенням слова; формувати навички перетворення тексту шляхом заміни окремих слів на протилежні за значенням; розвивати критичне мислення , творчі здібності, увагу, спостережливість; збагачувати словниковий запас учнів;

Формувати компетентність спілкування рідною мовою, соціальну, громадянську;

Виховувати почуття товариськості.

Хід уроку

І Вступна частина

1.          Організація класу .

Перед початком уроку учень отримує морську зірочку , вирізану з паперу. На звороті написано цифри 1,2,3, 4, . Кожна дитина ,отримуючи зірочку , сідає за парти, розставлені для проведення уроку в групах, відповідно отриманого номера.

Дзвоник пролунав давно,

ми у групах сидимо!

Розпочнемо працювати,

по країні “ Знань ” продовжимо мандрувати!

2.          Гра « Створюємо настрій».  (слайд 1)

- Щоб мандрівка була веселою, активною, корисною ми із собою маємо взяти настрій. Покажіть, який ви настрій взяли. (За допомогою віяла із смайликів показуємо настрій.)

3.          Гра «Відгадай та поясни»

- А яу саме ми будемо мандрувати ви дізнаєтеся якщо виконаєте завдання у конверті 1. Виконуєте його у групі. Згадаємо правила роботи в групі. ( Учні називають правила)

- З літер у конверті потрібно скласти слово. Група, яка виконує завдання, руки вгору.

- Можливо, ви знаєте як ці слова будуть звучати на англійській мові.

1-а : КОРАБЕЛЬ         шіп

2-а : ПОДОРОЖ         тревел

3-я: МОРЯКИ             сейлес

4-а : ШТУРВАЛ          вуіл        (слайд 2)

-                Поясніть , що об’єднує ці слова?

-                Так. Це море, подорож на кораблі. Отже, сьогодні ми мандруємо по морю, на кораблі. А усі ми — роряки. Отож, свистати усіх на палубу, відриваємо вітрила і повний вперед подорожувати по країні “ Знань ” до острова “Слово”. Нашими помічниками ,як завжди,  будуть Ґаджик та Родзинка, Читалочка та Щебетунчик. ( Малюнки героїв прикріплюємо на дошку(Додаток 1, 2, 3,4)).

-                Вони нам передали інструменти для подорожі морської. Хто знає, що це і для чого?

(Демонструю компас, підзорну трубу, біноколь)

-                А ще кожен капітан, що подорож була вдалою, допливсти до пункту призначення, обовязково прокладає маршрут. Ми також прокладемо маршрут, виконавши каліграфічну хвилинку. А для чого ще ми виконуємо такі хвилинки каліграфії?

1.          Робота в зошитах. Каліграфічна хвилинка:  (слайд 3)

Кк Кк Кк ко ра аб ель корабель

мо ор ря як  моряк   

- Зробіть зв-букв. Аналіз слова моряк ( 1 учень біля дошки)

- Ось на такому кораблі ми з вами і будемо здійснювати свою мандрівку. ( слайд 4)

5.Гра “ Ребуси відгадай, про цікаве повідай”

- Ну що ж ми уже у морі. Закрийте очі і уявіть море. Подивіться в глибину морську із палуби корабля. Кого ви там побачили?

- Так. Це — риби, жителі морські. Їх є багато. Спробуйте відгадати декілька з них, розгадавши ребуси, які лежать у конверті 2.

- Отож, які слова вийшли. ( карась, сом, акула, краб). Слайд 5.

- Чи всі вони живуть у морі?

- Хто живе в морі? А де живуть решта?

- Чим корисна риба?

 Дослідники стверджують, що діти, які їдять рибу не рідше одного разу на тиждень, краще сплять, а рівень їх інтелекту в середньому вищий, ніж у дітей, у раціоні яких відсутня риба. Такого висновку дійшли вчені Пенсільванії. Вживання риби насичує організм білками і амінокислотами, які не синтезуються в організмі.

- А де можна взяти рибу?

- Так. Можна спіймати у річці, у морі, або купити в магазині. А як ми це робимо в магазині?

- Які правила поведінки у громадських місцях ми повинні памятати на даний час? ( нагадати про дистанцію, миття рук)

- Чи потрібно охороняти водойми?

- Яким чином це можемо робити ми?

- Посмакували риби, зарядили наші сірі клітиночки і готові отримувати нові знання. Отож, сіли всі зручно і послухайте казку.

6. Повідомлення теми та мети уроку.

1)         Слухання казки.

Два брати жили на світі,
Був один з них працьовитий,
А другий ледачий дуже.
Слухай казку про них, друже.
якщо один брат вставав,
Другий спать мерщій лягав.
Той стоїть, а той сидить.
Той мовчить, а той кричить.
Той хоробрий і правдивий,
Той брехливий, полохливий.
Той розумний, той дурний.
Той великий, той малий.
День і ніч брати сварились
І ніколи не мирились.
Все, що перший будував,
Другий миттю руйнував.

Хоч брати вже й помирились,
Після них слова лишились
Дуже горді, незалежні,
Абсолютно протилежні..  (А. Свашенко)

       Про кого ця казка?

       Якими були брати за характером?

       Як ви думаєте, про які слова ми сьогодні будемо говорити?

-                Так, правильно. Сьогодні на уроці ми будемо вчитися розпізнавати і добирати протилежні за значенням слова. ( Слайд 6 )

ІІ Основна частина

1.          Робота з підручником ( Катерина Пономарьова 2-й клас) с. 44

- Без чого не може пливсти жоден корабель в потрібному напрямку, обминаючи рифи, перешкоди?

- Так, правильно. Без штурвала. Ми також сьогодні виготовимо кожен свій штурва до особистого кораблика (демонструю).

- Але, щоб це зробити, потрібно виконати усі завдання наших помічників.

- Щебетунчик направляє наш корабель на острів “ Слово”. (слайд 7)

- Прочитайте текст про його пригоду. Вправа 1 с.44.( читаємо разом)

- Знайдіть поміж виділених у тексті слів, протилежні за значенням.

- За пишемо їх у зошиті парами:

Голосно- тихо, малий- великий , здалеку- зблизька. ( 1 учень — 1 словосполучення)

2. Руханка «Море» https://www.youtube.com/watch?v=602DoO6SuRE)

       Що потрібно зробити після тренування?

       Так, випити води. У вас на столі лежать стаканчики з водою. Але вони не прості. Чим вони цікаві?

       Прочитайте, що на них написано?

       Так, це прислівя. Як ви їх розумієте?

       У якому прислівї є слова протилежні за значенням?

Каламутну — чисту, мала — велика.

       Чим корисна вода?

         Нажаль ми, люди, використовуємо воду бездумно. Як ми можемо економити питну воду, щоб її кількість на планеті не зменшувалася?

Про економне споживання питної води

в побуті

* Використовуйте менший струмінь води. ...

* Не залишайте водопровідні крани відкритими без необхідності. ...

* Приймайте душ, а не ванну. ...

* Відремонтуйте або замініть всі несправні крани, вентилі і труби. ...

3.  Тренувальні вправи(вправа 3,4)

- На острові знавців мови Ґаджик зустрів двох чоловіків (Слайд 8). - записуємо в зошити!!!

-  Гаджик просить описати їх, використовуючи протилежні за значенням слова:

Високий – низький.

Веселий – сумний.

Товстий – худий.

- Знайомлячись з островом далі, Ґаджик  побачив тваринок, а Родзинка просить їх назвати.

- Так, це -  Мавпочка та Удав. (Слайд 9) - усно

- Прочитайте опис Удава. Опишіть Мавпочку , адже вона за описом повністю протилежна . Тож яка Мавпочка?

                 УДАВ                                                      МАВПОЧКА

               Сумний                                                       Весела

              Мовчазний                                                   Балакуча

                Спокійний                                                 Рухлива  

 4.Гра- змагання від Родзинки. ЛЕГО!!!

 Слайд  10 - 15

Робимо вправи для очей по санітарним нормам!!!!!

Учні читають слово і підбирають протилежне за значенням, показуючи кубик ЛЕГО.

5. Виготовлення штурвала.

Диск + смужки паперу + клей.

ІІІ  Заключна частина.

1.          Ігри від Щебетунчика

- Закінчується наша чудова подорож. Час уже повертатися. Нам Щебетунчик пропонує пограти в ігри:

а) «Скажи навпаки»

- Я називаю слово , а ви – навпаки:

Ніч, великі, широкі, стрибає, сміється.

2.  Рефлексія. Вправа “ Незакінчене речення”

     Сьогодні на уроці я дізнався .....

     Мені було цікаво ...

     Отримані знання мені допоможуть ....

     Вдома я спробую ....

3. Д/з.  Пояснити!!

 Перетворення тексту.

- На острові настав вечір, щоб дізнатися , який він був , Читалочка просить змінити виділені слова на протилежні.

Сонечко опустилося. Замовкли пташенята. Земля засипає . Настав вечір.



Немає коментарів:

Дописати коментар