Тема. Слова, які
відповідають на питання хто? що? та означають назви предметів (іменники).
Вимова і написання слів килим і ведмідь. . Елементарні
поняття про скульптуру як вид образотворчого мистецтва, її основні ознаки.
«Гарбузові родичі».
Мета: навчати учнів розпізнавати іменники за питаннями
хто? що?, поглиблювати знання учнів про слова — назви предметів; розвивати
вміння ставити запитання до слів, збагачувати словниковий запас учнів; надавати учням поняття про скульптуру як
вид мистецтва; закріплювати початкові навички роботи з пластиліном (глиною);
формувати у дітей уміння сприймати, розрізняти та аналізувати характерні особливості об’ємної форми; розвивати дрібну моторику руки;виховувати в учнів естетичне сприйняття навколишнього світу; стимулювати розвиток допитливості; виховувати екологічну культуру.
формувати у дітей уміння сприймати, розрізняти та аналізувати характерні особливості об’ємної форми; розвивати дрібну моторику руки;виховувати в учнів естетичне сприйняття навколишнього світу; стимулювати розвиток допитливості; виховувати екологічну культуру.
Обладнання:
Хід уроку
І. Організація
класу.(слайд – Урок укр. мови)
Продзвенів уже дзвінок
Розпочався наш урок.
Він незвичний і цікавий
Пізнавально – розвивальний.
Гостей багато сьогодні у нас
Поверніться обличчям до гостей
І тихенько скажіть «Добрий день».
Сядьте зручно, усміхніться
І на мене подивіться.
Зробимо в науку крок –
Розпочнемо наш урок.
-
Як ви думаєте, яким буде наш урок?
ІІ. Актуалізація
опорних знань
1.
Перевірка
д/з (фронтально)
Щоб нові знання здобувати
Пам'ять, мислення наше розвивати.
Завдання виконувати всі
Треба перевірити знання свої.
І почнемо, річ відома,
Спершу те, що ми писали вдома.
-
Які
ви підкреслили слова? (комбайнери, господарі,мірошники, пекарі)
-
Чому
саме ці слова?
-
Чи
всі слова вам зрозумілі? (пояснюю за потреби)
МІРО́ШНИК - власник млина; той, хто працює в млині; мельник.
-
Скільки букв у слові «рілля»?(5) А
звуків? (4)
-
Чому звуків менше, ніж букв?
-
Дякую. Всі молодці. Правильно, чітко на
всі питання відповіли.
2. Гра « Знавці
мови» (фронтально) - слайд
Щоб урок пройшов не марно
Все засвоїли як слід
Треба правила згадати
Гру «Знавці мови» розпочати.
-
Пам’ятайте, що
ми дотримуємося таких правил:
1.
Правило
«піднятої руки»
2.
Поважати думку
своїх однокласників і уважно слухати відповідь.
3.
Висловлюватися
чітко та голосно.
· Яка найменша
одиниця мови? (звук)
· Яка різниця між
звуками і буквами?
· У що
складаються букви? (склади)
· А склади? (у
слова)
· Що таке слово?
(назви предметів, які людина бачить навколо себе, ознаки та дії цих предметів)
· На які питання
можуть відповідати слова? (хто?що?який?що робить?)
· Які слова
відповідають на питання «хто?»? Наприклад (2-3сл.)
· Які слова
відповідають на питання «що?»? Наприклад (2-3сл.)
Потрібні правила згадали,
Свої знання ви показали.
А тепер розпочнем нову тему вивчати,
Свої знання вдосконалювати.
ІІІ. Оголошення теми уроку.
-
Сьогодні, коли я поспішала до вас, то
біля дверей нашої школи зустріла слайд милозвучну
Українську мову та кольорове Образотворче мистецтво. Вони завзято
сперечалися, хто ж з них є важливішим і повинен бути сьогодні на уроці. Мені їх
стало шкода, адже вони справжні друзі. А дружба – це те, що повинні усі
цінувати завжди. Адже лише справжній друг прийде на допомогу, підтримає,
порадить, звеселить. Тому я вирішила їх помирити і запросила обох до нас в
клас. Тому у нас сьогодні своєрідний урок дружби Української мови та ОБМ.
-
Українська мова
нас познайомить із своєю частиною – іменником, із новими та цікавими слова, а ОБМ
– розповість про світ скульптури, навчить виконувати вироби із пластиліну.
-
Але ми вирішили провести незвичний
урок. Ви помітили, що в класі є багато цікавих речей. Бо наші друзі запрошують
вас на ….
-
А куди саме ви дізнаєтеся, після
написання каліграфічної хвилинки.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1.
Каліграфічна хвилинка
Яр рма ар ок ярмарок
-
Яке слово можна утворити із
буквосполучень?
-
А що таке «ярмарок»?
-
Запишемо речення Сьогодні
осінній ярмарок.
2.
Знайомство з поняттям «ярмарок». слайд
-
Ярмарок - це великий торг зазвичай з розвагами, забавами, який влаштовується
регулярно, в одному місці і в один час.
-
Продавці виставляють (слайд) товари, торгують ними, покупці купують товари. На ярмарку шумно, весело. Тут багато людей.
Любі гості,
глядіть, не минайте!
На ярмарок прошу усі завітайте.
Тут щедрі дарунки і саду, й городу,
Тут пісня і жарти — усім в нагороду.
Тут речі умільців ні з чим
незрівнянні.
Барвисті стрічки, рушники вишивані.
-
Сьогодні ви будете не лише купувати, а
й продавати власні вироби. На ярмарку користуються коштами. У нас незвичайні кошти. Це –знання, гарний настрій та посмішки.
-
Що ж є на нашому ярмарку? (діти
називають)
-
Правильно. Тут присутні дари природи, різноманітні
солодощі та вироби народних умільців.
3. Малюнковий
диктант.
-
Українська мова хоче перевірити, як ви
вмієте каліграфічно та правильно писати і пропонує вам (слайд) Малюнковий диктант.
-
Нагадую, що перше слово пишемо з
великої букви. Готові? Почали.
( слайди – яблуко, гарбуз, огірок,
морква, груша, капуста)
4.
Знайомство із іменником
-
На які питання відповідають усі ці слова? Чому?
-
Ці слова відповідають на питання що?
Слайд – Назвіть
професію жінки за прилавком? Що вона робить?
-
А як називається людина, яка купує
товар?
-
А на які відповідають слова продавець, покупець? Чому?
-
В
українській мові слова, які
називають предмети та відповідають на питання хто? що? називаються іменниками.
Іменник – це частина мови.
Слайд (повторюємо з
дітьми). Іменник – це частина мови, яка
називає предмет і відповідає на питання хто? що?
5.
Робота з книгою. Вправа 1 (с.65)
-
Ви б хотіли дізнатися, що продавали на
ярмарку наші бабусі?
-
Нам допоможе вправа 1. Давайте разом прочитаємо.
-
Що продавали на ярмарку?
Словникова
робота
Глечик — висока, кругла, переважно глиняна
посудина, розширена в нижній частині; дзбан.
Полив'яні — керамічні вироби, покриті склоподібним сплавом.
-
На
які питання відповідають ці слова?
-
Отже, усі ці слова – це іменник.
-
Зверніть увагу на слово «килим». Слайд Килим – тканинний виріб із кольорових ниток з ворсом. Прочитаємо
його разом. Запам’ятайте звучання
та написання цього слова.
Вправа « Кола
на воді»:
К -
И-
Л -
И-
М –
-
Продовжіть
речення. На
ярмарку продавали що?…
-
Давайте запишемо це речення в зошити.
До дошки іде Аня і коментує запис. ( Учні пишуть речення в зошит)
6.
Знайомство із поняттям «скульптура»
-
Діти а що це за річ? (Показую
статуетку)
-
Так, правильно. Це статуетка. Але в
образотворчому мистецтві це вид
мистецтва, який називається скульптура.
Слайд
-
Слово скульптура латинського походження і означає «висікати, вирізати». Скульптури бувають різними за розміром – від
дуже малих (мініатюр) до величних монументів. Їх виготовляють із скла,
бетону,пластмаси, льоду, снігу тощо. Але найпоширенішими матеріалами є дерево,
глина, камінь, метал. Слайд (зразки
скульптур)
-
Тому сьогодні ви не лише будете
знавцями рідної мови, але й скульпторами, ліплячи фігури з пластиліну. Які сам,
ви дізнаєтесь пізніше.
V. Динамічна пауза « Похід у ліс» слайд
Імітуємо рухи
тварин: ведмідь, лисиця, заєць.
Я полісі іду і
смачненьке щось знайду.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
1.
Робота з книгою. Вправа 2 (с.66)
-
Хто сьогодні присутній на нашому
ярмарку?
-
Давайте уявимо, що ярмарок проходить в
лісі. Хто прийде на лісовий ярмарок?
Слайд
-
А як ви думаєте, чому тварини прийшли б
на ярмарок?
-
А навіщо тварини купували овочі,
фрукти?
-
Так,правильно. Адже незабаром настане
зима. Ви знаєте, що взимку тваринам дуже скрутно. Під кучугурами снігу важко
знайти їжу: ні листочків, ні травички, ні ягідок не має. Тому ми, люди, маємо
допомагати їм. А як ми можемо допомогти взимку тваринам?
-
Правильно. Виготовляти годівнички і
постійно наповнювати їх їжею: крихтами
хліба, насінням, сіном тощо. Деякі звірята вже відвідали ярмарок і зробили
запаси на зиму. А хто саме був ви дізнаєтесь із загадок.
2.
Робота над загадками
Відгадуючи,
демонструю зображення звірів.
Хоч у нього шуба є,
Та як холод настає,
Він не їсть тоді, не п’є
І не ходить, не гуляє,
А у лігво спать лягає. (Ведмідь)
Та як холод настає,
Він не їсть тоді, не п’є
І не ходить, не гуляє,
А у лігво спать лягає. (Ведмідь)
В темнім лісі проживає,
Довгий хвіст пухнастий має.
Їй на місці не сидиться.
Як зовуть її? (Лисиця)
Довгий хвіст пухнастий має.
Їй на місці не сидиться.
Як зовуть її? (Лисиця)
В ліс ми з друзями пішли,
Диво дивне там знайшли.
Як клубочок, ця тваринка,
Вся в колючках в неї спинка.
Хай собі затямить всяк,
Зветься дивний звір...(Їжак)
Диво дивне там знайшли.
Як клубочок, ця тваринка,
Вся в колючках в неї спинка.
Хай собі затямить всяк,
Зветься дивний звір...(Їжак)
-
То
хто ходив на ярмарок?
-
Правильно.
На ярмарок ходили ведмідь, лисичка та їжак.
-
На
які питання відповідають ці слова?
-
Яка
це частина мови?
-
Що
таке іменник?
-
А
як ви думаєте, що вони там змогли придбати?
-
Прочитаємо,
що ж вони купили. Міша прочитай нам.
-
То
що купив ведмідь? А лисиця?
-
Що
придбав їжак?
-
Продовжіть
речення: З ярмарку поверталися:…
-
Зверніть увагу на слово «ведмідь».
Слайд - Прочитаємо його разом. Запам’ятайте звучання
та написання цього слова. (читаю цікавинку про ведмедя)
-
У селищі
Сосниця Чернігівської області встановили шестиметрову скульптуру ведмедя на сосні, яка виготовлена із дерева. слайд
-
Крім того існує скульптура їжачка у Києві.
Слайд Пам’ятник споруджено із дерева, а голочки їжачка виконані із
звичайних шурупів.
-
То хто ішов з ярмарку?
-
Давайте
запишемо речення в зошит. До дошки піде
Ілля. Пишемо та коментарем. З ярмарку поверталися хто?…
-
Назвіть
іменники в цьому реченні.
-
Що
таке іменник?
3.
Ліплення
овочів, фруктів.
-
А
чим би ви почастували цих звірів на ярмарку?
-
Правильно,
овочами та фруктами. Яку форму має яблуко?
-
Які
ще овочі, фрукти мають форму кулі?
-
Яка
форма у груші?
-
Отож,
сьогодні ви будете у ролі майстрів – скульпторів і будете ліпити дарунки для
лісових мешканців із пластиліну.
Слайд
-
На
Україні є скульптури на яких зображені тварини, люди. А ще у 2005 був встановлений перший пам’ятник, присвячений овочеві. А саме –
огіркові. Сталося це на Чернігівщині. А у Херсоні на честь свята кавуна
спорудили пам’ятник кавунові.
-
Перед
тим, як розпочати роботу, давайте згадаємо «правила» користування пластиліном:слайд
·
Ліпити
на дощечці або аркуші картону, щоб не забруднити парту.
·
Зі стеками працюй обережно, не розмахуй ними.
·
Під
час ліплення активно працюй долонями і пальцями рук.
·
Після
роботи витри руки вологою серветко.
·
Виріб
залиш на підставці.
-
Отож,
до роботи. В кінці уроку свої вироби кожен майстер положить на стіл, а наші
гості зможуть розглянути ваші вироби. А допоможуть вам пам’ятка «Методи роботи з
пластиліном» (роздано на парті)
Слайд – зразки робіт.
-
(Діти
ліплять. Надаю індивідуальну допомогу.)
4.
Робота
в групах. Вправа 3.
-
Відложіть
вироби, витріть руки. Тепер ви знову стаєте знавцями нашої мови. Згадайте, яку
частину мови ми вивчили?
-
А
що таке іменник?
-
Ми
читали про звірів, які ходили на ярмарок і щось придбали. Подивіться вправу 3.
Які речення подані?
-
А
чому це питальні речення?
-
Вам
потрібно дати відповідь на запитання
-
1
ряд читаємо ваше
питання. Як правильно відповісти? (Бочку
меду купив ведмідь). Запишіть відповідь.
-
2
ряд читаємо ваше
питання. Як правильно відповісти? (Солодкого
півника несе лисиця). Запишіть відповідь.
-
3
ряд читаємо ваше питання. Як правильно відповісти?
(Їжак купив нитки). Запишіть
відповідь. ( Запитую по 1 уч. з ряду –
чит. реч.)
VІІ. Підсумок уроку
-
Наш урок закінчується. Пограймо у гру
« Згадайте і скажіть»Слайд
-
Де
ми сьогодні побували?
-
Що нового ви дізналися?
-
Що таке іменник?
-
Що таке скульптура?
VІІІ. Д/з с.66 (пояснити) слайд
-
Усі присутні отримують дарунки, бо на
уроці – ярмарку панував гарний настрій, було багато посмішок. ( учениці пригощають). Слайд
-
Шановні майстри скульптори візьміть
свої роботи, положіть на стіл, щоб наші гості змогли подивитися вироби.
Немає коментарів:
Дописати коментар