Психологічна готовність дитини до навчання у школі розглядається як комплексна характеристика дитини, яка
розкриває рівні розвитку психологічних якостей, що є найважливішою передумовою
для нормального включення до нового соціального середовища і для формування
навчальної діяльності. Готовність до шкільного навчання – це бажання і
усвідомлення необхідності вчитися. Складовими компонентами психологічної
готовності дитини до школи є:
-
мотиваційна
(особистісна)
-
інтелектуальна
-
емоційно-вольова
Початкова школа
розрахована на дітей, які не одержали спеціальної підготовки, і починають
навчання з самого початку. Тому не можна вважати відповідні знання і навички
обов’язковою складовою готовності дитини до шкільного навчання. Позитивне
значення має утворення у дітей загальних уявлень про звукову сторону мови та її
відмінність від змістової сторони, про кількісні відношення речей та їх
відмінність від предметного значення цих речей. Допоможе дитині вчитися у школі
і засвоєне поняття числа, деяких інших математичних понять. Що стосується
навичок читання, лічби, розв’язання вони є корисними лише тоді, коли правильно
сформовані. Навичка читання підвищує рівень готовність дитини до школи тільки
за умови, що вона будується на базі розвитку фонематичного слуху і усвідомлення
звукового складу слова, а саме читання є злитим чи поскладовим. А ось побуквене читання навпаки ускладнення
навчання дитини та учителя, оскільки дитини треба буде перевчати. Найбільші
труднощі в початковій школі відчувають не ті діти, які мають недостатній обсяг
знань і навичок, а ті, що проявляють інтелектуальну властивість, у яких
відсутнє бажання і звичка думати, розв’язувати задачі, якщо це не пов’язані з
ігровою діяльністю.
Важливе значення має орієнтування дитини в
просторі і часі. Уява про час і відчуття часу, вміння визначити, скільки його
пройшло, - важлива умова організації роботи учнів в класі, виконання завдань у
вказаний термін, проміжок часу. Крім того дитина повинна виділяти істотні
ознаки в явищах навколишнього світу, вміти порівнювати їх, бачити подібне та
відмінне, робити певні висновки. Готовністю дитини до школи є розвиток мови –
володіння вміння зв’язко, послідовно, зрозуміло для оточуючих описати предмет,
картинку, подію,передати хід своїх думок, пояснити те чи інше явище, правило.
Крім того відбувається зміна соціальної
ситуації розвитку, яка полягає у виході дитини за рамки сім’ї, у виділенні
особливого типу стосунків з дорослими, опосередкованими певною задачею (дитина
– дорослий – задача). Центром життя молодшого школяра стає система « дитина –
учитель».
За словами В.В.Давидова дитина стикається
з певними труднощами, коли переступає поріг школи. Перший тип труднощів –
особливостями нового шкільного режиму. Другий тип – характер взаємостосунків з
учителем та однокласниками, з членами сім’ї. Період адаптації дитини до школи триває до 2 місяців,
а іноді і весь навчальний рік. Тому батьки повинні допомагати дитині засвоїти
сукупність вимог шкільної і навчальної діяльності.
Спроби пристосувати дітей до навчальної діяльності
через гру, ігрові форми, приносять в
заняття елементи сюжетних або дидактичних ігор, себе не виправдовують. Таке «навчання»
привабливе для дітей, але воно не сприяє переходу до власне навчальної
діяльності, не формує у них відповідального ставлення до виконання навчальних
завдань, не розвиває довільних видів управління діями. В умовах навчальної
діяльності дитину слід підводити до розуміння того, що це зовсім інша
діяльність, ніж гра, і вона ставить перед дитиною справжні, серйозні вимоги,
щоб вона навчалася реально змінювати саму себе, а не символічно. Діти повинні
навчитися розрізняти ігрові і навчальні завдання, розуміти, що учбове завдання,
на відмінну від ігрового, є обов’язкове, його необхідно виконати незалежно від
того, хоче це дитина зробити чи ні. Коли дитина приходить до школи, мотивом її
діяльності не є зміст навчальної діяльності. Вона може виконувати вказівки
вчителя з почуття несвободи за відсутності батьків, з ігрового мотиву тощо.
Лише поступово вчитель і сім’я підводить дитину до розуміння того, що учіння
повинне здійснюватися так, щоб його мотив відповідав змісту, якому дитину
вчать.
Павелків Р.В.
Вікова психологія:підручник/ Р.В. Павелків. – К.:Кондор, 2011. – 469 с.
Немає коментарів:
Дописати коментар